måndag 14 juni 2010

Kaka mitt hjärtas lirare




Ibland lider man med dem som är fjättrade vid leverans oavsett hur ointressant
och spöklikt allt känns, liksom krypa in under skjortan: Journalister. The Pack kort och gott.Murvlar ska gräva med händerna.Hur många ät skitiga under naglarna, uppriktigt alltså?
Sydafrika, 7 grader svinkyla men med svettproduktionen igång---jag brukade ha en "kvällsolle" i ylle---då stod man sig gott under keps med öronlappar(även OK mot ljudterror).

Rugby-paketerat

Tyskland, inget att snacka om! 4-0. Men jag är inte så ensidigt imponerad av det hela En sak beslöt sig enkelt på egen hand.
Tyskland må däcka karlakarlarna från Australien.
Men mer vill man se---just nu ser jag Tyskland som ungefär numro 5.
Australien är rugbyfixerad som nation. Man tycks samtränade--men soccér är i-c-k-e rugby eller American Football;
Har Ni tänkt på att Ameikas Förenta Stater het oblygt kallar diktaturstyrda muskelbergssport för F o o t---ball.--Och som om denna hemska limpa de bär under ärmen...som om det åbäket skulle ha något att göra med The sport from Heaven;
Soccer. Inte alls soccer
Så kan det gå.

Sambafotbolllen: blott Gud vet

Fotboll, football...fotboll!
Och nu ser jag hur det glimmar på himlavalvet:
färgerna Gult, blått och grönt---
Brazil.Sambafotbollen.. Bara Gud vet.
Kaka är min favorit. Kaka...må Gud skydda Dina ben, armar och framförallt skallen.
Kaka! Brasilien--ingen nation kan annat än efterapa. Närmast i dagsläget kommer Spanien. Men EM är inte VM.
Nu går det inte att rulla bollen inom laget så länge att motståndarna mister
självförtroendet; Nu är motmedel givet: motståndarna närmarkerar vissa utan pardon och resten z sköter zonförsvaret. Med full speed och kraft i en forechecking - ett bra lån från ishockeyn, tack! - som ger spanjorerna anledning att överdriva varje tackling...ja, vi får se. I EM syntes ej ett spår av spanska fällan: Temperamentet!
slutar med vingklippta haltande snorungar. Eller---?
Vi följer spanjorrna noga med tanke på denna min fundering; Och jsg vill gärna erkänna vadan denna skepsis tilll Espana, jag som bott i Spanien och sympatiserar med folket som tillbringar minst en lördags natt hos gudarna; Barcelona och Real Madrid - hur skulle de klara sig i ett VM som detta?
Inter märks inte här, trots den briljanta spelförstörar-fotboll de skrä'pade ner vårt sinnelag nmed, Bayern Munchens alla supersstjärnor som arbetar i klubben - hade ni väntat er en härlig fartfylld final?
Inter och mästerskap har fått sitt tack vare fenomenet Murzinho, demontränaren som tog Zlatan Ibrahimovic till sitt hjärta. Utan "pappa" ät Zlatan redan en trögfotad veteran.Belastad med miljarders miljarder.
Över ett par tre omgångar petad, förnedrsd - och knäckt.Vilken mardröm i säsongens slut.

Muller är tyskarnas DiamondSå är det. Man ska alltid en vacker eller regnsur dag landa i verkligheten.
Se på nye Thomas Muller.20 år, Bayern Munchen,är diamanten i Tysklands lag. Han är ännu inte färdig utan med den järnhårda
närmarkering han nu får räkna med - ja. då håller han inte hela vägen: EM hade det kanske klarat sig; I VM ---icke,Men studera klippet i steget. Ynglingen gör allt enkelt.Obekymrad, fussball uber alles.

Lagerbäck - där högg Nigeria i sten!


Lars Lagerbäck var en tragisk syn där han med sina vältrimmade nedåtvända mungipor borde ha ägnat sin tråkiga uppenbarelse åt nya kärlee. ä
Varför söka inbilla dessa godtrogna Nigerianer att Lagerbeck är en coach som ska
få deras själar att flyga?
20 miljoner kronor lär LL sopa hem, minst 5 miljoner får hans medhjälpare Andersson; Förresten: varför byter de inte roller; Roland hara ju meriter som en offensiv back i Malmö FF. När toppfotbollen drogs med mig år ut och år in kom jag nära vissa individer: Roland A. var en sådan.När svenska sportjournalister söker förringa
artisten Maradona och nämner det Pelé-lika namnet på samma skottår som Lagerbäck---ja Ni förstår kanske vad jag menar.Och alla har sina bristeer:
Är det lättare att formulera en kapning i kritiken?
Mitt svar: Det beror på. Glädjedödare sågas och ibland kan då klingan skapa hinmmelska tonarter!


Thorwald

Bilder: Kaka, dopnamn Ricardo Isaxon

Inga kommentarer:

Moreover Technologies - Blogging news

Kurre Hamrin stor i allt

Kurre Hamrin stor i allt
Kurre Hamrin - här gör han ett av fotbollens fräckaste mål någonsin. Jag har Kurre som en av de största jag mötte som sportreporter på DN. Både på och vid sidan av planen! Thorwald.

Sport med Thorwald

Skriet håller på di svenske! Men inte om Norge finns med.

Skriet håller på di svenske! Men inte om Norge finns med.
Skriket är ett slags förlåtelse till livet; Smärta och hopp hör samman. Jag älskar Skriket och målar Edvard Munch skyddande hans budskap; Håll den svage i handen. Di svenske tyckte E.M. om. I Värmland är vi bara17 mil från Munch (Oslo).
Powered By Blogger

En dikt till Zlatan och Lagerbäck

En dikt till Zlatan och Lagerbäck
bollen studsar som dramat i Hamlet och korsriddarna kan hållas borta; Grekland har kraniet; att segra eller inte segra, det är ödets lott och i lönndom tog striden om ära slut: kraniet stals av en dansk och greker och svenskar hängdes - ack som tur var bara i media

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
En tusenkonstnär--jag börjar nu vid 66 att även äntligen så sakteligen traktera fiol--som en lek;Men mer allvarligt: Nyfikenhet, energier gm konst,dikt, musik, dans, umgänge samt måleri---allt tickar på--Men inrutade vakna timmar kan låta boring..men är nyckeln till att kunna leverera hög kvalitet.

i andarna bor vi alla

i andarna bor vi alla
symbolerna fängslar, fotbollens roller är som den utblottades religion